Siden mandag har flere transportordførere været ude med riven efter i transportminister, Benny Engelbrecht.
Årsagen til ordførernes harme er et debatindlæg på altinget.dk, som optakt til de kommende forhandlinger om fremtidens infrastruktur i Danmark.
I debatindlægget skriver Benny Engelbrecht blandt andet: ”I landdistrikterne betyder de store geografiske afstande, at bilen ofte bliver prioriteret over den kollektive trafik.
Derfor skal vi satse på den kollektive trafik der, hvor folk har lyst til at bruge den – ikke mindst i de store byer og på tværs af landet.”
Og netop den formulering har fået flere transportordførere helt op i det røde felt.
F.eks. skriver SFs Anne Valentina Berthelsen på facebook: ” Den indstilling, som transportministeren lægger for dagen, vil smadre lokalsamfundene uden for de store byer og generere endnu flere biler på vejene i en tid, hvor de ikke er grønne endnu. Det bliver over SF’s lig, at vi opgiver kollektiv trafik uden for de store byer!”
Også Enhedslistens Rasmus Vestergaard Madsen var, ifølge facebook, ”ved at få kaffen galt i halsen”.
Ministerens holdning betegnede den unge transportordfører som ”saftsuseme uambitiøst!”
I dag trækker transportministeren så i land: Der er tale om en klar misforståelse, skriver ministeren til Altinget.
Faktisk understreger transportministeren, at “Det er vigtigt for sammenhængskraften mellem by og land, at der er et velfungerende kollektivt transportnet over hele landet. (…)
Det er uden tvivl et problem, at den kollektive trafik bliver valgt fra, og jeg ser frem til, at vi kan få nogle langsigtede og gode løsninger på forhandlingsbordet, når vi skal tale om fremtidens grønne mobilitet.”
Så langt, så godt. Men et er ord på Christiansborg. Noget andet i virkeligheden ude på skinnerne.
På Østbanen har man netop skreget på ministerens forståelse for banens udfordringer.
Skinnerne er slidt ned og uden statens hjælp må banen lukke. Og det vil netop være katastrofalt for sammenhængskraften med resten af Danmark.
Så hvis ministeren virkelig vil ryddet enhver tvivl af vejen om hans kærlighed til den kollektive transport i landdistrikterne, så er her den helt oplagte mulighed:
Giv den håndsrækning til Østbanen, som den i den grad tørster efter.