Jernbane Tidende har talt med medlemmer, der fortæller om DSB Vedligeholds uelegante overgang til Industriens Overenskomst, om udfordringer, manglende lønstigning og uhensigtsmæssigheder samt om de små lyspunkter, der opstår lokalt, når ledere og medarbejdere samarbejder om at få arbejdsdagen til at fungere.
Det er aldrig blevet helt klart, hvorfor DSB Vedligehold partout skulle overgå til Industriens Overenskomst. Især når virksomheden tydeligvis ikke selv havde gjort sig klart, hvad den overgang indebar. Da DSB i efteråret 2015 orienterede medarbejderne om at virksomheden ønskede at indmelde sig i Dansk Industri, var begrundelsen, at DSB ønskede et talerør i den offentlige debat, som var uafhængig i forhold til DSBs ejer.
Udfordringerne har lige siden stået i kø. Ikke mindst har medlemmernes mest relevante spørgsmål blafret i vinden lige siden: Hvornår falder alt det, der er en naturlig følge af ny overenskomst, endeligt på plads? Dansk Jernbaneforbund ved det desværre heller ikke. Men vi presser løbende på overfor DI og virksomhedens ledelse. At det har omkostninger for de ansatte er imidlertid ikke til diskussion. Og DSBs løfte om at der ”ikke var tale om en besparelsesøvelse”, føles ikke helt sandfærdig for medarbejderne på gulvet.
Jesper Hansen er køremand ved S-banen. Han er ikke ubetinget begejstret for den nye struktur:
– Jeg og mine kolleger, der fungerer som køremænd i S-tog forstår i udgangspunktet ikke, hvorfor vi overhovedet skulle med over i DSB Vedligehold. Det har været frustrerende. Vi føler jo, at vi hører til blandt driftspersonalet. Vi varetager ikke vedligeholdelsesopgaver, det der minder mest om vedligehold, som vi foretager, det er at vi hælder sprinklervæske på togene.
– Men også alt det her med at DSB ikke har været klar til processen har fyldt rigtigt meget. Det ville jo have været lækkert, hvis begge havde sat sig til bordet og været klar til at få lavet en aftale. I stedet har vi gået i uvished. Vi har ikke fået noget at vide. Hverken fra den ene eller den anden part. Når man så spørger ind til noget konkret, så får vi typisk at vide, at det ikke er faldet på plads, men at det holdes der nogle møder om.
Læs mere om DSB Vedligeholds overgang til Industriens Overenskomst i Jernbane Tidende nr.6/2017.