Billede: Tanja Larsson (S) ombord på Østbanetoget. På alle sider af hende ses de barrierer, der har erstattet hver 5. sæde i toget for at få vægten ned.
[Bragt i Jernbane Tidende 6-2019]
Af Simon Bauer
Tanja Larsson er socialdemokratisk folketingsmedlem valgt på Stevns. Hun kom i Folketinget efter Henrik Sass Larsen og har gjort den lokale Østbane til sin store mærkesag.
Vi mødes på Hårlev st. hvorfra vi har aftalt at tage turen til Rødvig med toget.
Sammen kan vi konstatere, at den fine ventesal på Hårlev Station er permanent aflåst og dermed ikke længere er åben for publikum.
– Det fortæller i virkeligheden meget godt, hvad alt det her drejer sig om, siger Tanja Larsson.
Først lukker man skoler og ungdomsklubber og når de unge så hænger ud hernede i stedet, så bliver løsningen at låse ventesalen af.
Det er alt sammen en del af den nedadgående spiral, som vi kæmper imod i landdistrikterne. Østbanen er også en del af spiralen .
Tanja Larsson er ikke bange for at tage de store ord i munden, når talen falder på toget:
– Toget er vores livsnerve. Det er pulsåren i lokalsamfundet. Det er toget, der får os på job, til uddannelse og på regionens sygehuse. Derfor handler det her både om arbejdsmarkeds-, uddannelses- og sundhedspolitik, siger Tanja Larsson.
Samtidig skriver Østbanen sig ind i én af vores tid helt store debatter: Konflikten mellem ”Udkantsdanmark” og de store byer:
– I sidste ende handler det også om symbolikken. Vi har lige åbnet den nye bane fra København til Ringsted. Den har kostet over 10 mia. kroner. Vi skal bruge 30 millioner om året til Østbanen. Så får man lidt fornemmelsen; er vi ikke det værd? spørger Tanja Larsson
Tanja Larsson forsikrer, at transportministeren allerede har lært hende at kende. Der kommer ”Østbanen” ud af munden på hende, hver eneste gang hun får chancen. Om det så betyder, at Østbanen og de øvrige regionale strækninger får en tiltrængt håndsrækning, det kan kun fremtiden vise.