Dansk Jernbaneforbund, LPO Arriva og Arriva A/S har indgået en ny aftale, der beskriver principperne og fordelingen af rangeropgaver på Arrivas værkstedsområder mellem Lkf. med certifikat A (køremænd) og Lkf. med certifikat B (lokomotivførere).
Arriva Tog har ønsket at ansætte Lkf. med certifikat A til at afhjælpe de akutte situationer som kan forekomme i driften.
Årsagen – oplyser virksomheden – skal findes i den pressede materielsituation, samt at der fremover vil blive hyppigere behov for ekstraordinære materieludskiftninger/ stammebyt.
Køremandsordningen er en ny opfindelse i Arriva Tog, men det er en løsning som andre jernbaneoperatørerne på DI overenskomsten allerede benytter i dag.
Aftalen betyder:
- At der kan ansættes personale på Arrivas værksteder med Lkf. med certifikat A (køremænd). Disse bliver ansat som stationsbetjente (Stbj.) på DJ overenskomsten, og bliver medlemmer i LPO Arriva.
- At køremænd (certifikat A) skal arbejde under samme arbejdstidsregler som lokomotivførere med B certifikat.
- At køremændenes arbejdsområde bliver værkstedsopgaver, rengøring mv., samt akutte opgaver i forbindelse med rangering med togsættene i Varde og Struer. Disse akutte opgaver kan være: Rangering til/fra værkstederne samt til/fra stationen, Forsyning, vask, ibrugtagning af førerrum og parkering.
- At planlagte opgaver i produktionen (Rangering, forsyning, ibrugtagning af førerrum, klargøring, parkering, vask, indsyn, kobling, diesel) fortsat vil blive varetaget af lokomotivførere med B certifikat.
- At Klargøring og Indsyn kun kan udføres af Lkf. med B certifikat.
- At antallet af lokomotivførere med B certifikat IKKE vil blive påvirket af ansættelsen af stationsbetjente med A certifikat.