Ny DSB-kontrakt er det rigtige

Få artiklen læst op
Getting your Trinity Audio player ready...

Dansk Jernbaneforbund hilser DSB’s nye trafikkontrakt velkommen. – Det er det helt rigtige i den nuværende situation; ikke at kaste hele DSB ud i en stor udliciteringsøvelse, siger forbundsformand Preben S. Pedersen

Transportministeriet har indgået ny 10-årig kontrakt med DSB. Det betyder, at DSB de kommende 10 år vil stå for driften af de nuværende DSB-strækninger. Dansk Jernbaneforbund er tilfreds med beslutningen.

– DSB har først og fremmest brug for ro. Det har medarbejderne brug for og det har passagerne brug for. Det ville være en stor fejl at kaste DSB ud i en enorm udliciteringsøvelse i den nuværende situation, siger Preben S. Pedersen, der forbundsformand for Dansk Jernbaneforbund

– DSB er jo udfordret i disse år. Det er nok ikke nogen hemmelighed. Signalprogrammet skal gøres færdigt, alt imens banen skal elektrificeres, og nyt materiel skal indfases. Oveni skal årtiers vedligeholdelsesefterslæb hentes ind, og der skal også bygges en Femernforbindelse. Projekterne står i kø, siger Preben S. Pedersen

– En udlicitering i den situation ville være at spille hasard med den kollektive transport. Nu får DSB ro til at køre en række store projekter i mål. Samtidig får vores medlemmer tryghed for, hvem der er deres arbejdsgiver de kommende 10 år. Alternativet havde været usikkerhed og et kæmpe ressourceforbrug på en udliciteringsproces. Det er det helt rigtige, at ikke kaste medarbejderne og virksomheden ud i den øvelse her og nu, siger Preben S. Pedersen