Østbanen: Kun skinner sikrer regional udvikling og grøn omstilling

PRESSEMEDDELELSE

Valby, den 29. januar 2020

Henrik Horup, formand for Dansk Jernbaneforbund, er stærkt bekymret for regeringens undersøgelse af mulighederne for at erstatte den nuværende Østbane med en busløsning (BRT). Formanden sætter dog sin lid til, at fornuften vil indfinde sig.

–  Jeg har svært ved at tro, at regeringen i ramme alvor vil bytte toget ud med busser på Østbanen. En busløsning vil være en klar forringelse, der både vil skubbe folk over i bilerne og vil forringe mulighederne for regional udvikling. Jeg ved, at denne regering brænder for et grønnere Danmark og en bedre balance mellem land og by. Busdrift på Østbanen vil trække i den præcis modsatte retning. Indtil videre er der ikke truffet nogle beslutninger. Jeg sætter min lid til, at fornuften, vil indfinde sig i løbet af foråret, siger Henrik Horup.

– Hidtil har man arbejdet med at udvikle togtrafikken i området – som en katalysator for regional udvikling og grøn omstilling. På bordet ligger f.eks. planer om direkte tog fra Stevns til Roskilde og måske videre endnu. En busløsning vil øjeblikkeligt begrave de tanker og dermed ambitionerne om at løfte området. Hvordan harmonerer det med regeringens ambitioner om at løfte landdistrikterne? Hvordan harmonerer det med ambitionerne om en grøn omstilling? spørger Henrik Horup.

– Der findes intet sted i verden en BRT-løsning, der kan sikre samme hastighed, komfort eller passagertal på en strækning som Østbanen, som toget kan. BRT er reelt en billig løsning til storbyer, der ikke har råd til Metro eller Letbanen. Det er jo ikke uden grund, at vi I Danmark investerer milliarder i Metro og Letbanen i landets 3 største byer – i stedet for BRT. Skinner kan bare så meget mere end gummihjul i konkurrencen med bilen, siger Henrik Horup

– Dette er der i bedste fald rent spild af 3 millioner gode danske skattekroner til en undersøgelse. I værste fald er det her første skridt ned ad en sort vej, der betyder afvikling af landdistrikterne i Danmark og øget trængsel på indfaldsvejene til København, siger Henrik Horup.