Finansloven for 2021 er på plads – uden der blevet fundet finansiering til en renovering af Østbanen.
Dermed er bolden nu sparket videre til de kommende forhandlinger om en samlet plan for infrastruktur i Danmark. Her skal finansiering findes.
Østbanens skinner kan snart ikke mere. Det har stået klart igennem længere tid. Et hjørne af Danmark står derfor til at miste deres togforbindelse til omverdenen. Imens skinnerne slides stadig tyndere, sparker politikerne aben rundt mellem Regionen og Folketinget. Borgerne kan ikke være tjent med det spil længere. Nu er tiden kommet til at finde en holdbar løsning.
Klimaet har brug for stærke grønne transportløsninger. Alle er enige om, at transportens CO2 udledning skal ned. Hvis Østbanen indstiller driften, vil det alene få én klar konsekvens: Flere biler. Flere biler betyder større CO2 udledning, mere trængsel på vores veje, mere støj og større partikelforurening. Danmark har brug for det stik modsatte.
Oveni kommer konsekvenserne for lokalsamfundene, hvis banen må ophøre. Landdistrikterne har brug for gode forbindelser til byen. Kun en fornuftig kollektiv trafik kan sikre, at alle har adgang til uddannelse, arbejdsmarkedet, sundhedsvæsenet, kulturlivet osv. Hvis vi vil udvikle vores landdistrikter, så er gode trafikforbindelser helt afgørende. De mange smukke skåltaler om vores landdistrikter, skal følges op af konkret handling.
Ingen politiker vil påstå at klimaet er ligegyldigt. Ingen politiker vil hævde, at vores landdistrikter skal afskæres. Alligevel kniber det gevaldigt med at få fundet de godt 20 millioner om året, som en renovering vil koste. Pengene blev ikke fundet på finansloven. Nu er det én mulighed tilbage: De kommende forhandlinger om en samlet plan for infrastrukturen i Danmark. Her må politikerne tage et ansvar for den millioner passagerer, der årligt rejser med Østbanen. Alt andet vil simpelthen skrige til himlen.