Forbundsformand Henrik Horup udtaler:
– Dansk Jernbaneforbund er dybt forundret over, at DSB meddeler, at årsagen til indstilling af togdriften på Svendborg-banen er sygdom blandt lokomotivførerne. Dansk Jernbaneforbund er på ingen måde vidende om, at sygefraværet blandt lokomotivpersonalet er unormalt højt. DSB’s udmelding internt i virksomheden er akut personalemangel; men dette er ikke korrekt. Der er absolut ingen interne udmeldinger om et øget sygefravær.
– Manglen på lokomotivførere i Odense er ikke akut; men har været kendt i Odense gennem længere tid. En personalemangel, der er forværret af, at folk søger væk fra virksomheden.
– Dansk Jernbaneforbund undrer sig over, hvorfor DSB indstiller togdriften og ikke anvender den “fakultative køreplan”, der kan anvendes på Svendborg-banen. En plan, der består i, at der køres et tog i timen hver vej og som standser hele vejen – hver vej.
– Dansk Jernbaneforbund tager på det kraftigste afstand fra, at DSB offentligt hænger lokomotivførerne – DSBs egne medarbejdere – ud som årsagen til indstilling af togdriften. Dette er efter Danske Jernbaneforbunds vidende helt ukorrekt. Det tilstedeværende personale bliver på denne måde udsat for kundernes vrede og det er ganske enkelt ikke rimeligt. Men desværre overrasker det ikke og det er måske netop her, at hovedproblemet skal findes; nemlig DSB’s behandling af sine medarbejdere. Under tidligere ledelser havde personalet rykket sammen og selv folk på fridage havde stillet til rådighed; men den tid er desværre forbi.
– Konsekvensen af DSB’s aflysninger er faktisk, at der her søndag sidder lokomotivfører i Odense, der ikke får lov at køre og derfor blot venter på at få anvist arbejde.
UPDATE kl. 18.10:
DSB’s informationschef Tony Bispeskov oplyser til TV 2/Fyn, at det er en fejl, man har meldt ud, at aflysningerne skyldes sygdom blandt lokomotivførerne.
– Jeg ved ikke, hvordan det her konkret er blevet meldt det ud, men det er i hvert fald forkert, at det er på grund af sygdom. Det skal vi selvfølgelig beklage.