Trafikstyrelsen har på vegne af DSB konkluderet, at der ikke kommer personale i alle tog, blot fordi der af Havarikommissionen stilles spørgsmålstegn ved sikkerheden.
– At Trafikstyrelsen har indflydelse på DSBs vagtplanlægning er nyt for os, men det kan selvfølgelig forklare, hvorfor både Trafikstyrelsen og DSB har brugt så mange kræfter de seneste år, på at få ændret Havarikommissionens konklusioner om Vejle-ulykken, udtaler Dansk Jernbaneforbunds formand, Henrik Horup.
Trafikstyrelsens kontorchef Leif Funch mener, at alle procedurer omkring enmandsbetjening er ganske tilstrækkelige.
Dermed viser han med al ønskelig tydelighed, at han tilsyneladende ikke har begreb om, hvilke procedurer, der faktisk eksisterer.
Den procedure, han hentyder til, er nemlig en såkaldt nødprocedure, der efter vores mening netop ikke er tilstrækkelig til at sikre sikkerheden under normale omstændigheder.
At Trafikstyrelsen samtidig kalder det afgørende, at DSB nu efter sigende er begyndt at belære lokomotivførerne om, hvordan dørene virker, er direkte fornærmende.
Det var netop personalet i DSB – herunder lokomotivførerne, der i 2013 på meget kontant vis satte fokus på de mange sikkerhedsproblemer i DSB, herunder udfordringerne med enmandsbetjening af IC3 materiel med den mangelfulde klemsikring.
Vi kunne godt tænke os, at Trafikstyrelsen faktisk fremskaffede dokumentation for, at den påståede efteruddannelse har fundet sted, for DSB har ikke været i stand til at fremlægge den.
Forbundsformand Henrik Horup er ikke imponeret over Trafikstyrelsen:
– Det er utroligt, hvordan man i Trafikstyrelsen kan sige, at enmandsbetjening kun er indført, hvor passagertallet er lavt. DSB kører med udbredt enmandsbetjening over hele landet – også på Hedenstedsystemet, hvor der mig bekendt ikke engang foreligger en godkendelse. DSB har i hvert fald ikke kunnet fremskaffe den nødvendige dokumentation. Vi vil derfor opfordre Trafikstyrelsen til at fremlægge den.
– Vi vil også bede Trafikstyrelsen om at komme med en prioriteret plan for lokomotivførerens opgaver ved uregelmæssigheder under enmandsbetjening. DSB har indtil nu nægtet at udarbejde dette essentielle sikkerhedsdokument.
– Trafikstyrelsen må beslutte, om der skal være en prioriteret tilgang til nødsituationer og evakuering, eller om man ikke finder dette relevant, slutter Henrik Horup.